
در بحث تمثلات گفته شد از مراتب وجودی خود شخص هستند. تمثلات یا مکاشفات یا مشاهدات، مانند خواب و رویا ها سه گونه اند. ۱) اضغاث احلام که ، آشفته و قابل اعتنا نیست . ۲) صادقه ای که ، مطابق خارج است . ۳) صادقه ای که ، مطابق خارج نیست، نیاز به معبر […]
در بحث تمثلات گفته شد از مراتب وجودی خود شخص هستند.
تمثلات یا مکاشفات یا مشاهدات،
مانند خواب و رویا ها سه گونه اند.
۱) اضغاث احلام که ، آشفته و قابل اعتنا نیست .
۲) صادقه ای که ، مطابق خارج است .
۳) صادقه ای که ، مطابق خارج نیست،
نیاز به معبر دارد .
سوال پیش میآید، از کجا بدانم ؟
این مکاشفاتی که برای من صورت گرفته ، واقعیت دارد یا ندارد ؟
دنبال میزان باید رفت.
در مکاشفات صادقه ای که با سه معیار گفته شده همخوانی دارد ،
دو صورت دارد :
مطابق واقع در خارج باشد.
یا مطابق نباشد که سر در نمیاریم.
باید به استاد رجوع شود ، تا مارا مطلع به واقع کند ، که عین او محقق میشود ،
یا
باطن او محقق میشود .
مثال :
شعر و شاعری میزانی دارد به نام علم عروض.
حکمت و فلسفه میزانی دارد به نام علم منطق.
مکاشفاتی در بیداری صورت بگیرد ، نیز میزانی دارند،
۱) قرآن
۲) روایات معصومین
۳) حکم صریح عقل
مثال ، در مکاشفه ای به فردی گفتند: تکلیف از تو برداشته شده ، این مکاشفه شیطانی است. قابل اعتنا نیست چون تا زمانی که انسان زنده است
تکلیف دارد.
نظرات