شرح کتاب انسان در عرف عرفان _ جواب شبهه راسل

شرح کتاب انسان در عرف عرفان _ جواب شبهه راسل
بهمن 16, 1398
623 بازدید

جواب شبهه راسل : جرم و مجازات سه گونه است؛ نوع اول مجازات های قراردادی در جامعه توسط قانونگذار وضع می شود. نوع دوم مجازات هایی که معلول جرم است، مسبب عمل است ، ربطی به قانون گذار ندارد . نوع سوم مجازات های اخروی، قراردادی نیست گفته شد مجازات ها سه گونه اند …. […]

جواب شبهه راسل :

جرم و مجازات سه گونه است؛

نوع اول مجازات های قراردادی در جامعه توسط قانونگذار وضع می شود.

نوع دوم مجازات هایی که معلول جرم است، مسبب عمل است ، ربطی به قانون گذار ندارد .

نوع سوم مجازات های اخروی، قراردادی نیست

گفته شد مجازات ها سه گونه اند ….
نوع اول :
جرم و مجازات های قراردادی ؛

هر جامعه ای در نظام جامعه برای دوری از هرج و مرج در کنار قوه قضاییه و مجریه، قوه مقننه آن قانون وضع می کند.
این قوانین از جمله قانون های جزایی است که حتما بین جرم و مجازات تناسبی هست و الا به لحاظ عقلای عالم جای اعتراض میباشد .
مثلا به بی گناهی سیلی می‌زنند، باید همانطور مجازات شود ،  و اگر چاقو در قلب کسی فرو کرده همانطور مجازات شود . عقلا اعتقاد دارند که باید بین این دو جرم ، مجازاتِ متفاوتی باشد.
پس حتــــماً ، بین مجــــازات و جـــرم ” سنخیت و تناسب” وجود دارد .

شرایع دینی و مذاهب الهی این ” تناسب” را رعایت کرده‌اند.
شاهد آن قرآن است.

المائده-۴۵
وَكَتَبْنَا عَلَيْهِمْ فِيهَا .. که اختصاص به اسلام ندارد و ضمیر فیها به تورات برمیگردد.آیه مربوط به بنی اسرائیل است .

انَّ النَّفْسَ بِالنَّفْسِ : اگر کسی جان کسی را گرفت باید جان او هم گرفته شود .

وَالْعَيْنَ بِالْعَيْنِ : اگر کسی چشم کسی را کور کرد نباید جان او را گرفت ، چشم در مقابل چشم.

وَالْأَنفَ بِالْأَنفِ وَالْأُذُنَ بِالْأُذُن وَالسِّنَّ بِالسِّنِّ
وَالْجُرُوحَ قِصَاصٌ و اگر جراحت های دیگری بوده است در مقابل آن همان قصاص .

 

برچسب‌ها:, , ,