شرح کتاب انسان در عرف عرفان _ شبهه دوم راسل

شرح کتاب انسان در عرف عرفان _ شبهه دوم راسل
بهمن 16, 1398
625 بازدید

شبهه دوم راسل : اشکال دوم : اصل قیامت رازیر سوال میبرد ، شبهه را از اولی بالاتر می برد. قیامت و مجازاتی درکار نیست . چون مجازات برای یکی از این سه اصل است ، یا برای تنبیه شخص است ،که تکرار نکند . یا برای تأدیب و عبرت دیگران است ، در قیامت […]

شبهه دوم راسل :

اشکال دوم : اصل قیامت رازیر سوال میبرد ،

شبهه را از اولی بالاتر می برد.

قیامت و مجازاتی درکار نیست .

چون مجازات برای یکی از این سه اصل است ،

یا برای تنبیه شخص است ،که تکرار نکند .

یا برای تأدیب و عبرت دیگران است ،

در قیامت که جای عمل نیست ،
شما شیعیان میگویید :
وَ إِنَّ الْيَوْمَ عَمَلٌ وَ لَا حِسَابَ وَ غَداً حِسَابٌ وَ لَا عَمَلَ .
(مولا علی در نهج البلاغه )
پس عبرتی برای کسی نمی تواند باشد،

مثلاً کسی که در دنیا جنایت می‌کند جلوی دیگران به دار آویخته می‌شود تا عبرت دیگران باشد.

شبهه دوم راسل :

یا برای تشفی و تسلی فردی که ظلم بر او وارد شده..

اول ؛ همه ی جرم ها حق الناس و ظلم به دیگری نیست ، نخواندن نماز ، نگرفتن روزه ، شرب خمر و .. اینها حق الله است.
در این جرم مظلومی نیست تا اینکه تشفی پیدا کند.

خدایی که شما مذهبی ها معرفی میکنید هم خدایی نیست که دلش ازمجازات ، خنک شود .
ذات باری تعالی در معرض حوادث نیست که گاهی خوشحال و گاهی ناراحت شود.

دوم ؛ شاید بفرمایید که در حق الناس خود افرادی که بر آن جرم واقع شده تشفی پیدا میکنند ، خداوند میتواند به فردی که به او ظلم شده است آن قدر در دنیا نعمت بدهد تا جبران شود.
پس مجازات قیامت برای چیست، قیامتی درکار نیست.

 

برچسب‌ها:, , , ,