شرح کتاب انسان در عرف عرفان _ علم شهودی

شرح کتاب انسان در عرف عرفان _ علم شهودی
بهمن 13, 1398
588 بازدید

مرتبه اول علم دانایی است، همان علم حصولی است و در محدوده ذهن . حق الیقین دارایی است ، علم شهودی است ، علم ذوقی این کارساز است و انسان را وادار به اقدام میکند . آنچه می دید که رفت نادانی به عیادت به درد دندانی گفت بادست زین مباش حزین گفت آری ولی […]

مرتبه اول علم دانایی است،
همان علم حصولی است و در محدوده ذهن .

حق الیقین دارایی است ، علم شهودی است ، علم ذوقی این کارساز است و انسان را وادار به اقدام میکند .

آنچه می دید که رفت نادانی
به عیادت به درد دندانی
گفت بادست زین مباش حزین
گفت آری ولی سوی تواین
باد باشد چو بیخبر باشی
آب و آتش چو خاک برپاشی
بر من این درد کوه پولاد است
چون تویی بی خبر تو را باد است

عبادت کننده و صاحب درد هر دو از درد با خبراند .
این خبر کجا و آن خبر کجاعیادت کننده علم حصولی دارد و در محدوده ذهن درد دندان را تصور میکند . صاحب دندان علم شهودی ، درد را داراست .

خیلی افراد عالم ، علم دارند، ولی چرا به علم خود پایبند نیستند این علم‌ها دانایی دارایی نیست.

برچسب‌ها:, , , , ,