منطق

منطق
مهر 20, 1400
17 بازدید

تعریف منطق و تنظیم کننده آن منطق وسیله است برای حکمت و فلسفه. نقش منطق نسبت به فلسفه، مثل نقش چهار عمل اصلی در ریاضیات است؛ هر کسی که مسائل ریاضی می‌خواند اگر بخواهد به جایی برسد بایستی حتماً این جمع و تفریق‌ها و ضرب و تقسیم‌ها را بداند؛ چرا که این‌ها ابزار کار است. […]

تعریف منطق و تنظیم کننده آن
منطق وسیله است برای حکمت و فلسفه. نقش منطق نسبت به فلسفه، مثل نقش چهار عمل اصلی در ریاضیات است؛ هر کسی که مسائل ریاضی می‌خواند اگر بخواهد به جایی برسد بایستی حتماً این جمع و تفریق‌ها و ضرب و تقسیم‌ها را بداند؛ چرا که این‌ها ابزار کار است. همین‌طور هر کسی هم مسائل فلسفی و حِکمی را بخواهد بفهمد باید با منطق آشنا باشد؛ زیرا منطق یک آلت و وسیله است که اگر انسان آن را به کار بگیرد جلوی خطاهای ذهنی او را می‌گیرد: در تعریف منطق می گوییم: «المنطق آلةٌ قانونیّةٌ تعصمُ مراعاتُها الذهنَ عَن الخطاء في الفکر».
معروف است که واضع علم منطق آقای ارسطو ارسطالیس، حکیم و فلیسوف قرن چهارم پیش از میلاد بوده است و کتاب منطقی او که بعد از وی با نام «ارغنون» شهرت یافت اولین کتاب مستقلی است که در علم منطق تألیف شده است و شاگرد او اسکندر است که برخی او را همان ذوالقرنین نامیده‌اند که صاحب حکومت و سلطنت و شخصی عالم‌پرور بوده است. همچنان که بعضی از صاحبان قدرت مثل مأمون، دوستدار علم بوده‌اند و جلسات و مباحثات علمی برگزار می‌نمودند یا بعضی از وزرای قاجار مثل فرهاد میرزا که آثار فراوانی دارد علم دوست بوده است و از بهترین آثارش دربارۀ عاشورا است که اسمش «قمقام» می‌باشد و از جمله بهترین مقتل‌ها دربارۀ تاریخ کربلا است.
نسبت ارسطو به منطق مانند نسبت خلیل بن احمد به علم عروض است. منطق از روزی که انسان پیدا شد در کار بوده نه اینکه قبل ارسطو بشر بی‌منطق بوده است، بلکه آقای ارسطو منطق را به طور مدوّن و تنظیم شده در آورد؛ همان‌طور که علم عروض نیز به همین صورت است. علم عروض مربوط به شعر و شاعری است و چنین نیست که قبل از خلیل بن احمد شاعری نبوده و شعری گفته نمی‌شد یا اگر شعر گفته می‌شد مراعات قوانین شعری نداشتند، بلکه همۀ این‌ها بوده لکن آقای خلیل بن احمد کار تنظیم و تبیین آن را بر دوش گرفت.

برچسب‌ها:, , , , , , , , , , , ,