اسرار ماه شعبان و مراقبات آن

دفتر دوم از مجموعه‌ی «ادب حضور»، اثر استاد محمدتقی فیاض‌بخش، «اسرار ماه شعبان و مراقبات و مناسک آن» نام دارد. این اثر علاوه بر اسرار این ماه مبارک، شرحی درباره‌ی صلوات را در بردارد.

 

جلد دوم از مجموعه ادب حضور، به آداب و مراقبات ماه پرفضیلت شعبان نزد اهل معنا می‌پردازد. این ماه در فرهنگ اهل بیت(ع) فرصتی ویژه برای سیر و سلوک توحیدی معرفی شده‏ است.

عصاره‌ی دستورات اخلاقی و عبادی، همچنین معارف توحیدی درباره‌ی این ماه عزیز، بنابر مکتب تربیتی علامه طباطبایی(ره)، در این کتاب گرد آوری شده است.

این کتاب ممتاز و یگانه است؛ زیرا استاد فیاض‌بخش در آن ظرایف و لطایفی را گرد آورده‌ که خود مستقیماً یا سینه‌به‌سینه از استادان اخلاق و سیروسلوک، به ویژه مرحوم آیت‌الله سعادت‌پرور، دریافت کرده‌؛ از این‌رو بسیاری از مطالب آن در کتاب‌های مشابه ذکر نشده است.

در تدوین این کتاب، دو کتاب گران‌قدر «المراقبات»، تألیف استاد بزرگ اخلاق و عرفان، میرزا جواد آقاملکی تبریزی و «اقبال الاعمال»، نوشته‌ی عالم و عارف نامی، «سید بن طاووس»، بیش از منابع دیگر مورد استفاده قرار گرفته است.

در بخشی از کتاب آمده است:

«در کتب ادعیه، اوقات فراوانی برای ذکر صلوات توصیه شده که به جرأت می‌توان گفت که اغلب اوقات را دربر می‌گیرد. از آنجا که صلوات از اهمّ اذکار است، بهتر است که بیشتر اوقات سالک را پوشش دهد. در بیانات اهل بیت (ع)، اوقات خوشی برای صلوات معین شده که به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

 

۱- هنگام شنیدن نام مبارک رسول خدا (ص).

۲- در تعقیب نمازهای فریضه؛

۳- قبل و بعد از هر دعا که آن را قرین به اجابت قرار می‌دهد؛

۴- هر شب قبل از خواب؛

۵- عصر پنج‌شنبه و شب جمعه، یکصد صلوات توصیه شده است؛

۶- روز جمعه برترین روز هفته است و برترین اعمال در این روز ذکر صلوات است و بهترین وقت صلوات در روز جمعه، بعد از نماز عصر است؛ چنان‌که امام باقر (ع) فرمودند:

«آن‌گاه که در روز جمعه نماز عصر را گزاردی، بگو: اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، الْأَوْصِیاءِ الْمَرْضِیینَ بِأَفْضَلِ صَلَوَاتِک وَ بَارِک عَلَیهِمْ بِأَفْضَلِ بَرَکاتِک وَ السَّلَامُ عَلَیهِمْ وَ عَلَی أَرْوَاحِهِمْ وَ أَجْسَادِهِمْ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَکاتُهُ: خدایا، درود فرست بر محمّد و خاندان محمّد، آن جانشینان پسندیده‌ی او، برترین درودهایت را؛ و از بهترین برکاتت به آنان ارزانی کن؛ و سلام بر ایشان و بر جان‌ها و بدن‌هایشان و رحمت و برکات خدا بر آنان باد.»